ChargePlan – nyt intelligent ladestyringssystem
Udbredelsen af El-busser sker eksplosivt i disse år. Der sælges stort set ikke fossile brændstofbusser længere. Det betyder en total omlægning af driften for vognmændene. For det der umiddelbart lyder enkelt, har vist sig at blive en mere kompliceret affære og skabt hovedbrud hos mange vognmænd.
- For hvordan optimeres driften?
- Hvordan lader man når strømmen er billigst?
- Hvad nu hvis ladehåndtaget ikke er sat ordentlig i, eller ladningen svigter af anden årsag, så man står med en bus der skal ud at køre men mangler strøm?
- Er der i det hele taget behov for at lade bussen helt op i forhold til det kørselsmønster der er behov for?
- Kan man lade anderledes for at forlænge batteriets levetid?
Det er blot nogle af de dagligdags udfordringer adibus løbende har mødt hos kunderne og som der nu er fundet en løsning på. Adibus har i forvejen, med finansiel støtte fra Innovationsfonden, gennem de sidste 2-3 år arbejdet målrettet med Smart El-Bus drift med et hav af optimeringsværktøjer og faciliteter for chauffører til den daglige drift. Mere end 400 danske el-busser kører nu med løsningen. Dette suppleres nu med banebrydende værktøjer indenfor ladeoptimering under navnet ChargePlan.
ChargePlan sikrer optimering af ladning i forhold til elpriserne og reducering af muligheder for fejl. Det giver ikke kun mærkbare besparelser men også tryghed og totalt overblik.
Slut med at komme til et køretøj der ikke har ladet over natten, slut med at betale for dyr strøm, slut med at oplade mere en der er behov for og slut med at slide unødigt på batteriet.
Alt sammen puttet ind i en meget enkel og overskuelig brugerflade som fungerer på tværs af bustyper og ladesystemer.
ChargePlan er ikke alene forbeholdt busbranchen. Systemet kan integreres i enhver form for flåde af eldrevne køretøjer. Eldrevne lastbiler er dog ikke så udbredte endnu, men det kommer helt sikkert til at ske eksplosivt. Det blev understreget af den kommende vejafgift som blev vedtaget af Folketinget i maj måned.
Afgiften kommer til at ligge på omkring 1 krone og 30 øre per kørt kilometer, men den varierer alt efter lastbilernes CO2-udledning. Klima- og miljøvenlige lastbiler skal altså betale mindst.
Fra 1. januar 2025 gælder den for tunge lastbiler på over 12 ton, mens den fra 2027 skal gælde for mindre lastbiler ned til 3,5 ton. Adibus’ store erfaring på området kommer således også godstransportbranchen til gode.
Resultaterne er overbevisende
”Vi har installeret løsningen hos et par vognmænd og vi er mere end overbeviste om at det vi har udviklet har et kæmpe potentiale, ikke kun i Danmark, men også uden for landets grænser. Der findes nogle systemer, men vores udmærker sig ved at være totalt uafhængig af leverandører af busser og ladesystemer. Samtidig har vi stor viden omkring busdrift, så vi har tilpasset det hele til denne branche. Vores målinger viser at man med ChargePlan kan reducere strømudgiften med op til 20%. Vi har bevidst valgt at prissætte systemet så billigt at alle kan være med. Driftsomkostninger pr. år for systemet er allerede tjent hjem efter ca. to måneder, og så kommer alle de andre funktioner jo oveni.” slutter Henrik Eriksen.
Læs mere på www.charge-plan.com